Al wel meester, maar niet geslaagd als leerling

Enkele weken terug kreeg ik een mailtje als docent van Weefnetwerk of ik mee wilde doen aan een brainstormmiddag over de Gezelfase van de Weef Opleiding Nederland (WON) op vrijdagmiddag 3 maart. Eerlijk gezegd was ik een beetje sceptisch over de WON, want wat heeft het eigenlijk voor nut? Je kunt in principe alle cursussen volgen, waarom een hele structuur erover leggen met Leerling, Gezel en Meester? Maar ik wist er eigenlijk ook te weinig van, brainstormen is altijd leuk en met mijn specialisaties in band- en kaartweven pas ik ook beter in een Gezelfase dan in een Leerlingfase. 

Als huiswerk kregen we de opdracht om de Studiegids van de Leerlingfase te lezen, waarin ook al de bedoeling stond van de Gezel- en Meesterfase. Okee, de Leerlingfase was veeeel leuker dan ik dacht. Mooi cursusaanbod, maar vooral: doen wat je leuk vindt, doen wat bij je past. Wil je een heel traject, dan kan dat. Maar wil je dat niet, dan volg je lekker losse cursussen. Of niet, want zelfstudie mag ook, online lessen mogen ook, maar als je echt je “weefdiploma” wilt hebben, moet je wel aantonen dat je aan de eisen voldoet. Fair enough. 

Mindmap, die ik onlangs maakte, over wat ik belangrijk vind in mijn werk.

Maar Gezel en Meester? Ik vond het lastig, het heeft me de hele autorit aan het denken gehouden. Wat is het verschil, waar ligt de grens tussen Gezel en Meester? Aangekomen in Arnhem bleek de discussie precies daarover te gaan. Zo verschrikkelijk interessant! Al mijn kennis en ervaring kwam in één middag bij elkaar. Niet alleen kon ik mijn creatieve weef-ei kwijt, maar ook al mijn ervaring als beleidsmedewerker onderwijs op de UvA, waar ik jarenlang aan het ontwikkelen van opleidingen heb gewerkt. Heerlijk om weer eens zo naar de zaken te kijken: hoog-over en toch heel concreet. 

Met de minuut werd ik enthousiaster, zag ik het voor me, begon er onder onze handen iets te groeien. De WON biedt eigenlijk gewoon een heel goed kader voor iedereen: van beginner tot wevers die zich echt ver willen specialiseren en professionaliseren. Wat ook hielp was dat Paula en Diane de middag ontzettend goed leidden en dat we met de andere docenten echt een constructief kritisch team vormde. Op de vraag van Paula aan het einde van de sessie “hoe ga je naar huis?” antwoordde ik “met een heel goed beeld bij het onderscheid Gezel en Meester en met minstens 3 ideeën om vanuit mijn expertise een traject in de Gezelfase vorm te geven”.

Eén ding werd me ook duidelijk: ik heb nog zoveel te doen! Want ik mag dan Meester zijn in het band- en kaartweven, maar als Leerling voldoe ik nog lang niet aan de criteria van de WON 😄 Maar ik heb daar vrijdagmiddag wel een overdosis inspiratie voor gekregen, vooral toen Els een map tevoorschijn toverde en ik spontaan uitriep “ik kom bij jou cursus volgen!”. Tijd voor het schachtengetouw!

Verwijzingen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *