Twee jaar geleden zou er een nieuw boek uitkomen op de dag na mijn verjaardag: Weaving of the Nomads of Iran, door Fred Mushkat. Een dag wachten op een cadeautje is natuurlijk heel overkomelijk, dus ik wachtte in spanning af. Dat werd iets langer dan een dagje, maar het boek was de moeite van het wachten waard: wat een fantastisch boek! Enorm mooie foto’s van 100 banden: kaartweefsels, dubbelweefsels, pickup.
Al bladerend viel mijn oog op ‘plate 96′. Waarom weet ik nog steeds niet, maar wellicht doordat de band zo anders van structuur was dan alle andere banden in het boek, begon ik met het lezen van de uitgebreide beschrijving EN de noten. Hierin stond dat de band “waarschijnlijk kaartgeweven” was, maar het leek wel erg veel op Baltic Style en het belangrijkste kenmerk van een kaartweefsel (de koordvorming in de draden) kon ik op de foto’s niet zien. Heel impulsief heb ik de uitgever gemaild met mijn opmerking dat ik dacht dat het niet kaartgeweven was en nog geen dag later had ik een reactie van Fred Mushkat zelf. Hij vond mijn observatie heel interessant en stuurde me hoge resolutie foto’s en extra observaties, zodat ik de band beter kon bestuderen. Ik kon toch echt geen andere techniek verzinnen dan Baltic (ook al ligt Iran ver van de Baltische Staten) en om te testen of het echt werkte, heb ik alle patronen in de band nageweven. De foto’s hiervan heb ik weer naar Fred gestuurd, die nu bezig is met een double check: het is namelijk wel vreemd dat in de hele collectie dit de enige band is met deze structuur.
Enthousiast geworden door het feit dat ik deze band na kon maken, bladerde ik opnieuw door het boek, maar met een andere blik: kon ik misschien nog meer banden namaken? Mijn conclusie was dat ik waarschijnlijk alle 100 banden na kan weven. Dus eerst maar eens beginnen met twee banden: plate 8, een keper kaartweefsel en plate 95, een dubbelweefsel. Het dubbelweefsel was eenvoudig, maar de keper was nog best een uitdaging. Hoewel het heel mooie foto’s zijn, is het best lastig om de patronen te zien op zo’n klein formaat. Als kind van deze tijd heb ik regelmatig geprobeerd in te zoomen met duim en wijsvinger, maar dat is best lastig op papier. De detailfoto in het boek en een foto nemen en dan inzoomen hielpen gelukkig wel. Het was een enorm leuk proces: staren op het boek, stukje tekenen, stukje weven, kijken of het werkte, stukje tekenen … En uiteindelijk is alles gelukt, hoewel sommige motieven best heel lastig waren om te reproduceren.
Daarop besloot ik dat het tijd is om nog een projectje te starten, naast CCC en Daily band: het Fred Mushkat project. En ook dat zal wel nooit afkomen, maar wat maakt het uit? Zo lang je maar lol hebt in het weven. En met nog 97 banden te gaan, moet dat geen probleem zijn 🙂
Verwijzing
- “Weavings of Nomads in Iran: Warp-faced Bands and Related Textiles”, Fred Mushkat et.al., Hali Publications Ltd (2020), ISBN 9781898113805
Plate 8: met pagina uit het boek (links), detail (midden) en de nagemaakte band (rechts)
Wat een puzzel moet dit geweest zijn, maar wat een mooi resultaat. Het is echt identiek!
Je bent echt een genie Marieke